Veel mensen vinden de samenleving ingewikkeld, bijvoorbeeld mensen met een lichte verstandelijke beperking of laaggeletterden. Ze hebben vaak alledaagse vragen. Bijvoorbeeld over brieven. Of een OV-chipkaart. Veel dingen moeten bovendien online worden geregeld. Zo kunnen kleine vragen leiden tot stress, vermijding van situaties en problemen. VraagApp geeft antwoord op allerhande dagelijkse vragen.
"Ik wil gezond eten. Wat kan ik koken?" "Ik ben mijn OV-chipkaart kwijt. Wat moet ik doen?” Via algoritmen komt de vraag bij een vrijwilliger met kennis, tijd en zin. Via chat heeft de vragensteller snel antwoord.
VraagApp draagt bij aan zelfstandigheid
VraagApp houdt kleine problemen klein en maakt mensen zelfstandig. Ze houden het gevoel dat ze het zelf doen. VraagApp kan daarnaast voorkomen dat dure professionals ingezet moeten worden. De begeleider hoeft niet langer de praktische vragen te beantwoorden en krijgt zo tijd voor complexe vragen. Zorginstellingen en overheidsinstanties krijgen inzicht in welke zaken ingewikkeld worden gevonden door deze doelgroep.