Babbeltrucmelder maakt mensen bewust van deurcriminaliteit

Helaas neemt het fenomeen deurcriminaliteit sterk toe. De meeste vormen van deurcriminaliteit vinden plaats door bijvoorbeeld babbeltrucs, binnendringen en oplichting. Uit onderzoek blijkt dat er jaarlijks sprake is van ruim 125.000 pogingen van criminaliteit aan de deur. Dit leidt tot steeds grotere angstgevoelens bij bewoners. Zo voelt 92% van de vrouwen en 71% van de mannen zich steeds vaker onveilig binnen de eigen leefomgeving.

Hoe werkt het?

Een eenvoudig antwoord op een maatschappelijk probleem. Deurcriminelen bellen goed voorbereid aan. Maar bewoners zijn onvoorbereid op onheilspellend bezoek. Door het uitkiezen van extra kwetsbare bewoners (zoals alleenstaanden, gezinnen waarvan vaak maar een ouder thuis is of senioren) slaan criminelen steeds vaker hun slag. Deze ontwikkeling zorgt in toenemende mate voor een onveilig gevoel in de eigen woonomgeving. De melder, ook wel deurspion genoemd, maakt bewoners niet alleen bewust van deurcriminaliteit vóórdat zij de deur openen maar verhoogt ook een veilig gevoel.

Met één druk op de knop direct ondersteuning

Met een druk op de knop wordt een spreek-/luisterverbinding met de 24/7 Response centrale tot stand gebracht. De bewoner kan dus op elk gewenst moment contact opnemen met de meldcentrale. Op die manier wordt er via de Babbeltrucmelder mee geluisterd met het gesprek tussen de bewoner en de bezoeker die voor de deur staat.  Deskundige medewerkers zorgen indien nodig voor een passende actie, bijvoorbeeld het waarschuwen van hulpdiensten, een familielid of buren. Het feit dat een kwaadwillende merkt dat er contact is met een meldcentrale, heeft vaak een preventieve werking.

Meer informatie

Laatste berichten

  • Ontwikkeling Digitale Keuzetool e-health met zorgprofessionals

    Stichting Thuisleefgids uit Eindhoven en het Care Innovation Center West-Brabant (CIC) slaan de handen ineen. Samen met zorgprofessionals uit de thuiszorg gaan zij een digitale keuzetool voor hulpmiddelen en e-health ontwikkelen. Deze tool zal zorgprofessionals in de thuiszorg ondersteunen om cliënten en mantelzorgers beter te kunnen adviseren over het best passende hulpmiddel, in de specifieke situatie. Het project is voorgekomen uit de behoefte van zorgprofessionals en wordt mede mogelijk gemaakt door het CZ Fonds van Zorgverzekeraar CZ.

  • Ervaringskenniscentrum (Sch)ouders en CIC gaan samenwerking aan

    Het Care Innovation Center West-Brabant en ervaringskenniscentrum (Sch)ouders hebben de intentie uitgesproken om samen te werken. De samenwerking richt zich met name op het uitwisselen van informatie toegespitst op de doelgroep zorgkinderen en hun ouders.