Games kunnen gedrag positief beïnvloeden

Technologie kan zorg niet alleen beter, maar ook leuker. Dat bewijst het bedrijf Games for Health al jaren. Bij Games for Health werken game-ontwikkelaars, ontwerpers, professionals in de gezondheidszorg en technologieliefhebbers samen. Ze maken games die zijn ontworpen om het gedrag van mensen te veranderen, hen te betrekken en te motiveren. Begin dit jaar gaven zij voorlichting aan studenten van het Kellebeek College.

Games maken het leuker!

Het is bekend dat games in staat zijn om het gedrag van mensen ten goede te veranderen. Denk daarbij aan veranderingen op het gebied van levensstijl, therapie en revalidatie. Er zijn veel verschillende games beschikbaar. Bijvoorbeeld een app waarmee je de barcode van je medicijnen kunt scannen om zo overzicht te houden over je medicatie. Of een game voor kinderen om oefeningen te doen voor logopedie. Meer voorbeelden vind je op de website van Games for Health.

Studenten krijgen meer informatie over games

Het is belangrijk dat zorgprofessionals goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden van games. En dat begint al tijdens hun opleiding. Begin dit jaar gaf Joost Hermans van Games for Health informatie over de toepassingen en mogelijkheden van games aan vierdejaars studenten Verpleegkunde van het Kellebeek College.

Dansend verkeerslicht

Een goed voorbeeld van hoe een game gedrag kan beïnvloeden is het dansende verkeerslicht. Een belevenis die steden veiliger moest maken. Op een plein in Lissabon werd een cabine neergezet waar mensen één voor één in konden dansen. Deze bewegingen werden in real time overgezet naar een pixelfiguurtje op de stoplichten. Op deze manier wil de bedenker van het stoplicht de weg in steden veiliger maken én van wachten een pleziertje maken. En het lijkt te werken. Volgens Smart stopte meer dan 81 procent voor het rode licht! Bekijk het filmpje!

Laatste berichten